Auto-onderhoud

Waarom onderhoud?

De voornaamste reden van het onderhoud is het voorkomen van pech onderweg. Als uw auto goed onderhouden is, is de kans op pech namelijk aanzienlijk kleiner. Bij de BCS AutoGroep doen wij alles voor uw auto. Zo voeren wij ook het onderhoud aan uw auto uit, ongeacht het een oude of nieuwe auto is. Nog fabrieksgarantie? Deze blijft bij ons gewoon geldig.

 

Wat doet de monteur bij een kleine beurt?

Dat verschilt per merk, model en uitvoering van uw auto. Bosch Car Service gaat te werk volgens de technische checklist die elke autofabrikant voorschrijft. Dit betreft onder meer de controle van alle vloeistofniveaus in de auto inclusief mogelijke lekkage, banden, remmen, verlichting, brandstofleidingen, V-riemen, ruitenwissers, etc. Bij een kleine onderhoudsbeurt worden ook het oliefilter vervangen en de olie ververst. Belangrijk om dit niet over te slaan, juist omdat de onderhoudsintervallen steeds langer worden.

 

Wat doet de monteur bij een grote beurt?

Alles wat de monteur bij een kleine beurt naloopt, komt ook bij een grote beurt aan bod. Dus ook bij een grote beurt wordt het oliefilter vervangen en de olie ververst. Daarnaast worden het brandstoffilter, luchtfilter en interieurfilter gecontroleerd en meestal vervangen. De monteur beoordeelt ook de niveaus en conditie van de remvloeistof en koelvloeistof, omdat de kwaliteit en werking daarvan met de tijd afnemen. Door deze tijdig te verversen, kunt u zorgeloos blijven rijden. Om dezelfde reden worden bijvoorbeeld ook de accu, remmen, uitlaat, schokdempers, V-riemen en brandstofleidingen gecontroleerd.

 

Elektrische en hybride auto’s hebben ander soort onderhoud

Elektrische en hybride auto’s, ook wel e-voertuigen genoemd, vergen een ander soort onderhoud dan auto’s met een benzine- of dieselmotor. Hybride auto’s hebben weliswaar ook nog een (compacte) verbrandingsmotor aan boord, bij elektrische (EV) auto’s gaat het alleen nog maar om elektronische componenten, zoals accu’s, oplaadsystemen en elektromotoren.

 

Zijn servicebeurten bij elektrische auto’s nodig?

Jazeker. Door het ontbreken van een benzine- of dieselmotor en een versnellingsbak voor de aandrijving vervalt het onderhoud dat daarbij hoort. Dus geen motorolie verversen, olie-, lucht- en brandstoffilter vervangen, enzovoort. Wel moeten nog altijd de niveaus en kwaliteit van de koel-, rem- en ruitenwisservloeistof worden gecontroleerd. Hiernaast dient onder andere het onderstel, het remsysteem en de stuurinrichting periodiek gecontroleerd te worden. Ook moet soms – afhankelijk van de auto – de transmissieolie worden ververst. Maar het is vooral zaak om de elektronische systemen periodiek te laten controleren, te beginnen met de aandrijfaccu’s. Zijn daar bijvoorbeeld cellen van defect, dan presteert uw auto beduidend minder.

 

Service-intervallen en APK bij een elektrische auto

Daarnaast zijn er nog voldoende andere componenten na te lopen. Door het terugwinnen van remenergie tijdens het remmen, slijten de remblokken weliswaar minder, maar een elektrische of hybride auto is relatief zwaar door het accupakket. Hierdoor is er meer bandenslijtage en krijgen bijvoorbeeld ook de schokdempers, wielophanging en stuurinrichting het zwaarder te verduren. De service-intervallen staan vermeld in uw instructie- en/of onderhoudsboekje. Ze zijn doorgaans langer dan die van benzine- en dieselauto’s. Elektrische en hybride auto’s zijn na drie jaar ook APK-plichtig.